Na polskim rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań ułatwiających pacjentom dostęp do opieki zdrowotnej. Według raportu Cyfrowe Zdrowie opublikowanego w maju 2021 przez portal 300gospodarka.pl, nawet 70% Polaków chciałoby korzystać z możliwości rejestracji wizyt lekarskich online, a ponad 50% - ze zdalnego monitoringu stanu zdrowia i terapii[i]. Takie trendy dotyczą również narzędzi ułatwiających zakup leków i produktów z oferty aptecznej. Potwierdzają to wnioski Gemini Apps, właściciela aplikacji ReceptaGemini, ułatwiającej wyszukanie i rezerwację w aptece przepisanych przez lekarza preparatów.
Według najnowszych informacji, ponad 10.000 użytkowników aplikacji ReceptaGemini bardzo pozytywnie ocenia możliwość korzystania z jej funkcjonalności. Rozwiązanie umożliwia sprawdzenie dostępności leków oraz zamówienie ich w wybranej aptece. Zapewnia również szereg innych funkcjonalności ułatwiających zakup produktów z oferty aptecznej, dostęp do historii rezerwacji, a także opcję oceny obsługi zamówienia w aptece, w której dokonywana była transakcja. Tak pozytywny odbiór aplikacji, z której tylko w tym roku skorzystało ponad 155 tysięcy osób, potwierdza obserwacje z ostatnich lat. Polacy są coraz bardziej otwarci na cyfrowe narzędzia, które wspierają procesy związane z dbaniem o zdrowie – mówi Michał Skibicki, Product Owner w projekcie ReceptaGemini.
Jak twierdzą autorzy rozwiązania, aplikacja znacząco ułatwiła użytkownikom dostęp do leków i przyspieszyła proces ich nabywania. Umożliwia ona wyszukanie w konkretnej aptece i zdalne zamówienie produktów z oferty, w tym leków na receptę. Aplikacja podpowiada, gdzie znajduje się najbliższa apteka i wyświetla dodatkowe lokalizacje na mapie. Użytkownik może dodać placówki, w których najczęściej dokonuje zakupów do listy ulubionych.
Ponad 88% wyszukiwanych leków jest dostępnych na stanie w aptece, a 80% rezerwacji dokonywanych przez aplikację jest gotowych do odbioru zaledwie w ciągu 1 godziny – wylicza Michał Skibicki. Jeśli jakiegoś preparatu nie ma aktualnie na stanie, można go zarezerwować, a apteka składa zamówienie dla konkretnego pacjenta i w ciągu kilku dni można odebrać lek. – dodaje.
Obecnie za pośrednictwem aplikacji można zarezerwować ponad 30 000 różnych leków i produktów. Pacjenci mają w niej również łatwy dostęp do ulotek. W przypadku leków na receptę w jednym miejscu znajdą potrzebne informacje. Mają też dostęp do historii rezerwacji, mogą dokonywać zamówień dla siebie i członków rodziny i wybierać dogodne miejsce odbioru. Jak twierdzą właściciele aplikacji, coraz chętniej korzystają z niej osoby w dojrzałym i starszym wieku.
Niewątpliwie polski system ochrony zdrowia potrzebuje odciążenia i optymalizacji. Cyfryzacja jest potrzebna nie tylko na poziomie przychodni czy lekarza. Narzędzia, które wspierają Pacjentów, ułatwiając dostęp do leków są równie istotne. Pandemia pokazała, że musimy być gotowi na różne okoliczności, a odpowiednie wykorzystanie zasobów – w tym potencjału farmaceutów i nowych technologii to kierunek, który się sprawdza. W wielu krajach na całym świecie przynosi realne korzyści Pacjentom, służbie zdrowia i budżetowi państwa. - podsumowuje Michał Skibicki, Product Owner w ReceptaGemini.
[i] https://static.300gospodarka.pl/media/2021/05/Cyfrowe-Zdrowie_Raport-300RESEARCH_Maj-2021_wersja-internet..pdf